hyvinvointi

hyvinvointi

tiistai 3. marraskuuta 2015

Edistymistä ja takapakkia

Aika paljon on tullut hengattua eri spagaativenytyksissä iltaisin, välillä hengitellen hyvinkin syvään ja mietittyä että "kipu on väistämätöntä, kärsiminen vapaaehtoista..".
Lonkankoukistajat alkoivat antaa hyvin myöden ensimmäisenä. Ennestään tosi kireät takareidet tuottivat enemmän ongelmia johtuen varmaan suhteellisen ahkerasta kyykkäämisestä salilla.
Pari viikon aikana tekemääni juoksulenkkiä kuitenkin tuntui tuhoavan lonkankoukistajissa saadun edistyksen kokonaan ja niiden venyttäminen piti aloittaa alusta. Juoksemisesta en aio kuitenkaan luopua! Pitää vaan venytellä ahkerammin.
Sain hyviä vinkkejä eräältä telinevoimistelua harrastavalta opiskelukaverilta lisävenytyksiin ja kuulin mm. sen, että spagaatin onnistuttuakin sen voi viedä vielä seuraavalle tasolle venyttämällä jalat yli vaakatason!
Käsilläseisontaan ponnistaminen edistää spagaatissa tarvittavien lihasten venymistä, joten sitä on tullut tehtyä vähän joka välissä ohimennen.
Spagaatiin venyttäminen tekee erittäin hyvää kireydestä kärsiville reiden ja lantion lihaksille. Jos lantio on kunnolla auki häviää iso osa myös alaselän ongelmista/kivuista. Itsellä ei tosin ole (vielä!) alaselän kanssa ollut ongelmia, mutta ehkä tämä ennaltaehkäisee niitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti