hyvinvointi

hyvinvointi

sunnuntai 22. marraskuuta 2015

Kehonhuolto, osa 1

Treenaat sitten täysillä, kevyesti tai et ollenkaan, niin kroppasi tarvitsee kehonhuoltoa. Istumatyö on lihaksille myrkkyä. Kehonhuoltoon kuuluu venyttely, hieronta, pilatesrullailu, oikeanlainen ravinto ja lepo, sekä treenien oikeanlainen rytmitys ja monipuolisuus.
Kehonhuolto kannattaa aloittaa ennenkuin keho alkaa oireilla jollakin tavalla. Et paitsi säästä itseäsi erilaisilta lihasjumeilta ja -säryiltä, vaan myös parannat treenejä ja sitä kautta treenituloksia. Huolletut lihakset ovat vastaanottavaisempia treenille.

Etureisivenytys
Itse opin (tämänkin) kantapään kautta! En treenaamista aloitellessani ymmärtänyt ollenkaan miten tärkeää on lämmittely ennen treenejä ja ettei siihen riitä pari huolimatonta käsien pyöräytystä. Sivuutin täysin myös loppujäähdyttelyn, venyttelyn ja hieronnan. Kaikki nämä olivat mielestäni ajan- ja rahanhaaskausta. Ensimmäisenä hajosi olkapääni, joka ei vielä reilun vuodenkaan jälkeen ole täysin kunnossa. Pikkuhiljaa aloin sisäistämään ajatuksen "Urheilija ei tervettä päivää näe.". Kärsin erilaisista säryistä ja lihakset kiristivät sieltä täältä. Alkoi olla hankala juosta ja tehdä salilla joitakin liikkeitä. Kaikki tämä johtui siitä, että olin sivuuttanut kehonhuollon kokonaan!

Lämmittelyn tarkoitus on herätellä kroppaa tulevaan treeniin. Kylmiltään aloittaminen lisää loukkaantumisriskiä. Loppujäähdyttely auttaa lihaksia palautumaan, vilkastuttaa mikroverenkiertoa, poistaa maitohappoja ja kuona-aineita. Venyttely helpottaa lihaskireyksiä, nopeuttaa palautumista ja ehkäisee rasitusvammoja ja loukkaantumisia. Ennen treeniä ei kannata venytellä kovin paljoa eikä pitkään. Lähinnä herätellä lihaksia, ettei lihaksen aktivointikyky heikkene. Pilates-/putkirullailun vaikutukset ovat samoja kuin venyttelyssä, mutta voivat parhaimmillaan vastata jopa kunnon hierontaa.

Jos tuntuu hankalalta saada arkeen sisällytettyä kehonhuoltoa, voi lähteä mukaan erilaisille kehonhuoltotunneille, esimerkiksi pilatekseen tai joogaan. Vaihtoehtoja on lukuisia. Kotona tehtäviin, helppoihin kehonhuoltotoimiin kuuluu ehdottomasti venyttely ja putkirullaus. Netistä löytää lukemattomia ohjeita näihin, mutta tulossa on myös katsaus meidän omiin venyttely- ja rullaustapoihin.
Viikossa kannattaa vuorotella kevyempien ja raskaampien treenien välillä, jotta keho palautuu ja kehittyy optimaalisesti. Palauttava rauhallinen kävelylenkki on myös hyvä sisällyttää viikko-ohjelmaan. Jos ravinto on tarpeeksi monipuolista ja syö riittävästi (todella monen on tätä vain hankala toteuttaa), elimistö ei kaipaa mitään purkista saatavia lisäravinteita. Riittävän unensaannin (7-8h) lisäksi levolla tarkoitetaan myös lepopäiviä treenien välillä. Niitä on oltava tarpeeksi optimaalisen palautumisen ja kehittymisen takaamiseksi.

Putkirulla


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti