hyvinvointi

hyvinvointi

lauantai 28. marraskuuta 2015

Kehonhuolto osa 2 : Hieronta

Hieronnalla on lukuisia hyviä vaikutuksia. Jokaisen olisi hyvä käydä ainakin aika ajoin tsekkauttamassa mikä oman kropan tila on. Moni ratkaisee ongelmia tulehduskipulääkekuurilla, mikä ehkä helpottaa oireita ainakin hetkeksi. Usein kuitenkin esim. päänsärky saattaa olla lihasperäistä, jolloin hieronta poistaisi todellisen syyn, eikä ainoastaan oiretta.
Hieronta rauhoittaa ja auttaa lihaksia rentoutumaan sekä palautumaan, palauttaa kimmoisuutta ja elastisuutta. Se lisää verenkiertoa, poistaa lihaskireyksiä sekä kuona-aineita. Hieronta myös irroittaa kudoskiinnikkeitä, vilkastuttaa mikroverenkiertoa, laskimoverenkiertoa, imunestekiertoa ja perusaineenvaihduntaa.

Hieronnalla on hyvin usein myös psyykkisesti rentouttava vaikutus. Rauhallinen kosketus luo hierottavan ja hierojan välille luottamuksellisen suhteen, jolloin on helppo rentoutua tai vaikka kertoa mieltään painavista asioista.
Jos hierontaan tuleva asiakas kärsii jonkinasteisista lihaskireyksistä, hieronta aiheuttaa lähestulkoon aina jonkin verran kipua. Kipu on kuitenkin usein ns. makeaa kipua, jota toiset sietävät paremmin ja toiset huonommin. Hieronta myös lisää mielihyvähormonin tuotantoa elimistössä. Tällöin kipua on helpompi kestää.

Klassinen- ja urheiluhieronta eroavat toisistaan joiltain osin, mutta niissä molemmissa käytetään myös samoja otteita.
Urheiluhieronta tähtää urheilusuorituksien parantamiseen hieronnan keinoin. Urheiluhierontaotteilla pyritään nopeuttamaan palautumista, poistamaan lihasjännityksiä ja kovettumia, ennaltaehkäisemään ja parantamaan vammoja sekä ylläpitämään sidekudosten venyvyyttä.
Urheiluhieronnassa otetaan huomioon urheilijan treeni- ja kisa-aikataulu sekä meneillään oleva kausi (peruskuntokausi, kilpailukausi jne.).

Ennen treenejä/kisoja käytetään kevyitä/rauhoittavia/napakoita/teräviä otteita, jotta saadaan lihas parhaaseen mahdolliseen suoritustilaan.
Kovan treenin tai rankan kisasuorituksen jälkeen kovia otteita ei käytetä lainkaan. Rankka suoritus saa aikaan lihaksessa mikrovaurioita, eikä niitä haluta hieronnalla lisätä.
Perushierontaa ei suositella ennen urheilusuoritusta, jottei lihas menetä toimintakykyään. Lisäksi, jos lihaksia rentouttavan hieronnan jälkeen treenaa kovasti, menettää hieronnan hyvät vaikutukset.

Ja lopuksi pari myyttiä hieronnasta ;)

1."Hieronta laihduttaa" Hieronta laihduttaa korkeintaan hierojaa! Hieronta kyllä laittaa aineenvaihduntaan liikettä ja poistaa kuona-aineita yms. mutta ei varsinaisesti laihduta.
2."Flunssaisena ei saa mennä hierontaan" Ei saa, koska se voi tarttua hierojaan! Hierottavaa se voisi jopa helpottaa.
3."Tulin hieronnasta kipeämmäksi" Joskus lihas saattaa olla niin kireä tai ollut niin pitkään "jumissa" että se on jo turta, eli menettänyt tuontoaistiaan. Hieronnalla saadaan aikaan lihaksen palautuminen normaalitilaan, jolloin myös tuntoaisti palaa ja koetaan, että hieronta pahensi kipuja.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti