hyvinvointi

hyvinvointi

perjantai 20. marraskuuta 2015

Puoli kiloa päivässä?

Kaikkihan varmasti ovat kuulleet kasvisten syöntiin liittyvän rallatuksen "puoli kiloa päivässä.". Se onkin hyvä ohjenuora eikä lopulta ole paljon kun se ripotellaan tasaisesti kaikille aterioille. Lautasmallikin lienee kaikille tuttu teorian tasolla, mutta lopulta aika harva kasaa lautastaan puolilleen kasviksia. Miksi kasvikset on se osa ateriasta, joka helpoimmin jätetään pois, vaikka niiden terveyshyödyt ovat kiistattomia ja taatusti kaikkien tiedossa?

lautasmalli
 Kasvikset eivät sisällä suurta määrää energiaa ja ovat mm. siksi hyvää vatsan täytettä. Sen sijaan ne sisältävät paljon tärkeitä ravinto-aineita ja kemiallisia yhdisteitä. Useat tutkimukset osoittavat että runsas kasvisten nauttiminen suojaa sairauksilta kuten suolistosyövilta, verisuonisairauksilta ja ummetukselta. Mikään monivitamiinivalmiste ei korvaa kasviksista saatavia vitamiineja, lykopeenia, folaattia, rikkiyhdisteitä, flavonoleja ja antioksidantteja. Myös kasvisten käytön hyödyt painonhallintaan ovat kiistattomia.

Elämäntapamuutoksen äärellä ruokavaliomuutoksiin lähdetään yleensä ottamalla jotain pois. Pienennetään annoksia, jätetään herkut pois, vähennetään hiilihydraatteja jne. Mitäpä jos kerrankin yrittäisi muutosta LISÄÄMÄLLÄ jotain? Pyrkisikin täyttämään aterioilla puolet lautasesta kasviksilla ja huolehtisi, että joka aterialla olisi jotain vihannesta/juuresta/hedelmää/marjaa, kiinnittämättä sen suuremmin huomiota muuhun ruokailuun?

Jos porkkanan pureskelu sellaisenaan tuntuu kovin työläältä, voi yrittää miettiä, miten pääruokaan saisi lisättyä kasviksia. Raasteiden lisääminen kastikkeeseen tai sämpylätaikinaan ja kuoritun, pieneksi pilkotun kesäkurpitsan piilottaminen nakkikastikkeeseen kuuluu omiin peruskikkoihin, joilla lasten kasvistensyöntiä saa lisättyä ilman taistelua. Esim. turkkilaiseen jugurttiin tehty dippi saattaa vauhdittaa kasvisten menekkiä. Tuoreyrttejäkään ei kannata unohtaa! Basilikan lehdet sopivat hyvin vaikkapa salaatin sekaan ja hienonnettu tilli ja ruohosipuli kermaviilikastikkeeseen. Jos höyrytetyt kukkakaalit/parsakaalit/juurekset ei maistu, kannattaa kokeilla valmistaa niitä uunissa. Oliiviöljyä ja suolaa päälle ja uuniin siksi aikaa, että näyttävät hyviltä. Tällä reseptillä saa yllättävän monesta kasviksesta oikeasti hyvää!

Yksi tapa, mitä itse käytän, jos huomaan kasvisten jääneen päivän aikana vähemmälle, on "viherpirtelö". Ei aina välttämättä mikään makunautinto, mutta ajaa asiansa. Toki tästäkin saa hyvänmakuista, jos on aikaa/halua panostaa enemmän. Resepti on yksinkertainen: Laita korkeaan astiaan kaapista löytyviä rehuja sopiva määrä ja soseuta sauvasekoittimella (tai blenderillä). Lisää vettä sen verran, että koostumus on sopivaa. Kaada lasiin ja juo. Makeutta saa hedelmillä tai hunajalla. Itse tykkään käyttää tuoretta inkivääriä tuomaan makua. Useimmin käyttämiäni kasviksia pirtelöön ovat kurkku, salaatti(laatujahan on vaikka kuinka paljon), pinaatti, lehtikaali, omena, erilaiset marjat, ananas ja avokado.

534g kasviksia
Vaikka kasvisten lisäämisen opettelu tuntuisi työläältä, on se terveyshyötyjen kannalta vaivan arvoista. Jotta lasten ei tarvitsisi opetella aikuisiällä kasvisten syönnin jaloa taitoa, on heillekin hyvä opettaa jo pienestä pitäen niiden kuuluvan joka aterialle.

Haastamme kaikki (myös itsemme!) panostamaan viikon ajan kasviksiin niin, että puoli kiloa tulee täyteen joka päivä. Jos kilo menee rikki, niin aina parempi! Kuten kuvasta näkyy, ei puoli kiloa lopulta vaadi kovinkaan paljoa. Se tulee täyteen jo kahdesta luumusta, avokadosta, porkkanasta, pätkästä kurkkua ja kourallisesta marjoja. Kekseliäitä kasvisten käyttötapoja saa vinkata myös meille ;)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti