hyvinvointi

hyvinvointi

tiistai 19. tammikuuta 2016

HIIT (high intensity interval training)

HIIT-treeni on tehokas ja aikaa säästävä treenimuoto, joka sopii tehtäväksi melkeinpä missä vain. Ideana on vuorotella tehokkaiden työvaiheiden ja palautusten välillä. Yksinkertainen esimerkki HIIT-treenistä on esim. 30 sekuntia kovatempoista juoksua ja 30 sekuntia rauhallista kävelyä kymmenen minuutin ajan. HIIT voi sisältää lihaskuntoliikkeitä (kuten meidän esimerkissämme), juoksua, pyöräilyä, soutua jne. Työ- ja palautusvaihdeiden kesto vaihtelee tyypillisesti 20 sekunnin ja minuutin välillä. Harjoituksen on tarkoitus olla lyhyt ja tehokas. Jos vartin jälkeen tuntuu, että jaksaisi vielä vaikka kuinka pitkään, tietää tehneensä liian löysästi ;) Joidenkin lähteiden mukaan vartin HIIT vastaa tunnin reipasta kävelylenkkiä. Koska harjoitus on kuormittava, vaatii se hyvän palauttelun, eikä sitä suositella tehtäväksi liian usein. 1-2 kertaa viikossa lienee vielä täysin turvallista. 

Tässä esittelemme yhden tavan tehdä HIIT-treeni:

HIIT -treeni 4 kierrosta ilman taukoja liikkeiden välillä, kierrosten välillä minuutin tauko. Jos tämä tuntuu liian raskaalta, voi aloittaa ensin esim. kahdella kierroksella.



  • etunojapunnerrus x 10
  • askelkyykkyhyppy x 7/puoli
  • kurottava askelkyykky taakse x 10/puoli
  • supermies x 20
  • russian twist x 20 / puoli
  • linkkuveitsi x15
  • burpee x 10




Etunojapunnerrus
Askelkyykkyhyppy


Kurottava askelkyykky taakse

Supermies

Russian twist

Linkkuveitsi

Burpee

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti