hyvinvointi

hyvinvointi

perjantai 29. tammikuuta 2016

Leuanvetohaaste


Leuanveto on liike, jossa tangossa suorin käsin roikkuva ihminen vetää itsensä ylös siten, että hänen leukansa menee tangon yli. Liike voidaan suorittaa vastaotteella (rystyset itsestä poispäin), myötäotteella (rystyset itseen päin), ristiotteella (toisen käden ote toisin päin) tai neutraaliotteella (peukalot itseen päin eli ei ulkokiertoa eikä sisäkiertoa kyynärnivelessä). Liikkeessä voidaan käyttää myös erilaisia oteleveyksiä.
Liike on moninivelliike, jossa tapahtuu aina ojennus olkanivelessä ja koukistus kyynärnivelessä. Leveällä otteella vedettäessä tapahtuu myös olkanivelen lähennys. Lisäksi leuanvedossa tapahtuu usein myös lapaluiden lähennystä. Lapaluiden lähennys tapahtuu etenkin silloin, kun leuka työnnetään myös sivuttaissuunnassa tangon ylitse. Tärkein olkanivelen ojentaja on leveä selkälihas, jota avustavat olkanivelen ojennuksessa iso liereä lihas, kolmipäisen olkalihaksen pitkä pää ja hartialihaksen takaosa. Leveä selkälihas, iso liereälihas ja kolmipäisen olkalihaksen pitkä pää osallistuvat myös olkanivelen lähennykseen, johon myös iso rintalihas osallistuu. Kyynärniveltä koukistavat hauislihas, olkalihas ja olka-värttinäluulihas. Tärkeimmät lapaluiden lähentäjät ovat iso suunnikaslihas, pieni suunnikaslihas ja epäkäslihaksen keskiosa. Lisäksi leuanvetoon osallistuvat roikkumisen mahdollistavat sormien koukistajat ja vetosuorituksessa asentoa vakauttavat (ja jopa vetoa vauhdittavat) vatsalihakset ja selän ojentajalihas. Myös jaloilla on mahdollista vauhdittaa leuanvetoliikettä. Leveät selkälihakset ovat ulkoiselta pinta-alaltaan ihmiskehon suurimmat lihakset ja tuottavat leuanvedossa suurimman kehoa nostavan voiman kaikilla eri otteilla ja oteleveyksillä.
Lähde: Wikipedia

Leuanveto on liikkeenä ollut minusta aina jotenkin kunnioitusta herättävä. Se on kaikessa yksinkertaisuudessaan todellista voimaa vaativa hieno liike! Naisille leuanveto on melkoisesti haasteellisempaa kuin miehille, sillä naisten ylävartalon suhteellinen voima on vain 70 prosenttia miesten voimatasosta.
Muutamia vuosia sitten, aloitettuani salilla treenaamisen, vedin itse ensimmäiset puhtaat leukani. Sitä ennen en koskaan ollut saanut ainuttakaan, en lähellekkään. Leuanveto on kuitenkin liikkeenä sellainen, että sitä ei mielestäni voi treenata kuin ainoastaan vetämällä leukoja! Ja koska ne eivät ole hetkeen kuuluneet saliohjelmaani mitenkään johdonmukaisesti, en tällä hetkellä saa vedettyä kuin ainoastaan kaksi leukaa. Haaveenani on ollut jo pitkään vetää 15 puhdasta leukaa, ja siihen tällä haasteella nyt pyritään!
Meillä löytyy leuanvetotanko pukuhuoneen ovenkarmeista, ja siinä aionkin ohimennen tätä treenata, tavoitteena käyttää siihen parikymmentä minuuttia muutaman kerran viikossa.
Aloittelija voi aloittaa harjoittelun ihan vain roikkumalla tangossa. Tämä tekee hyvää, koska se vähentää selkarangan välilevyjen painetta ja venyttää selän sekä kylkien lihaksia.
Aion siis roikkua tangossa, vetää leukoja myötä- ja vastaotteella sekä tehdä lapavetoja, jossa roikutaan tangossa myötäotteella ja kiskotaan kroppaa ylöspäin niin paljon kuin lavoilla saadaan.

-Sanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti