hyvinvointi

hyvinvointi

perjantai 22. tammikuuta 2016

Puhtaasti syöminen

Puhtaasti syömisestä puhutaan tällä hetkellä paljon. Kerromme nyt oman näkemyksemme puhtaasti syömisestä ja kuinka toteutamme sitä omassa arjessamme. Tämä ei siis ole ainoa totuus, vaan tästäkin aiheesta on olemassa eri näkemyksiä ja rennompia ja tiukempia toteutustapoja.

Yleisesti puhtaasti syömisellä tarkoitetaan sitä, että syödään mahdollisimman vähän prosessoituja ruoka-aineita, lisäaineita vältellen. Yksinkertaisina esimerkkeinä pitkälle prosessoiduista, yleisesti käytetyistä ruoka-aineista voisi mainita vaikkapa tavallisen valkoisen sokerin ja vehnäjauhon, joissa ei ole jäljellä enää mitään ravintoaineita, ainoastaan energiaa="tyhjiä kaloreita"!


Puhtaasti syödessä elimistö tunnistaa saamansa ravinnon ja käyttää kaiken hyödyksi. Puhtaasta ruuasta ravintoaineiden saanti on parempaa ja erilaisten puutostilojen riski on pienempi. Kun kroppa saa tunnistettavaa ruokaa ja osaa käsitellä sen, voi luottaa sen antamiin viesteihin. Tällöin mm. mieliteot kertovat usein jostain todellisesta tarpeesta. Päivittäisissä ruokamäärissä tapahtuu myös huomattava ero, kun siirrytään "tavallisesta" ruokavaliosta mahdollisimman puhtaaseen, mikäli päivittäinen energiansaanti pidetään samana.



Mistä sitten pitäisi aloittaa? Ainakin kaupassa kannattaa käyttää hetki tuotteiden vertailuun. Kahden eri valmistajan tuotteessa saattaa sisällöllisesti olla suuriakin eroja, vaikka tuote näyttäisi samalta. Jos toinen on huomattavasti halvempi, siihen saattaa olla syynsä ;) Itse tulee kaupassa tutkittua tuotteiden e-koodien, sekä sokerin määrää. Ainesosalistoja suosittelisimme tarkkailemaan ainakin murojen, myslien, jugurttien, pussipuurojen, eineksien, valmiskastikkeiden ja marinoitujen lihojen osalta. Kaikkea ei tarvitse muuttaa kerralla, mutta kun asioista tulee tietoisemmaksi, saattaa valinnat muuttua pikkuhiljaa, ikäänkuin vahingossa.

 Kokosimme esimerkkikauppalistan perustuen omiin ruokaostoksiimme:
  • kurkku
  • tomaatti
  • porkkana
  • peruna
  • salaatti
  • parsakaali
  • sipuli
  • avokado
  • basilika
  • minttu
  • valkosipuli
  • hedelmiä
  • oliiviöljy
  • jauheliha
  • kanaa (marinoimaton)
  • lohta
  • merisuolaa
  • raejuusto
  • turkkilainen jugurtti
  • maitoahka
  • kerma
  • täysmaito
  • hunajaa
  • täysjyväriisiä
  • puurohiutaleita
  • pakastemarjoja
  • keittojuureksia
  • täysjyväruisleipä
  • cashewpähkinä
  • tumma suklaa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti