hyvinvointi

hyvinvointi

keskiviikko 6. tammikuuta 2016

Secrets of the handstand

Osallistuimme joulukuun alkupuolella Secrets of the handstand -tapahtumaan Tampellan Wolfilla. Odotukset oli korkealla ja kolmetuntinen antoikin taas kivasti lisämotivaatiota käsilläseisonnan harjoitteluun. Osa asioista oli jo tuttua, mutta myös uutta asiaa ja kikkoja opittiin. Alkuun käytiin läpi teoriatasolla käsilläseisonnan yleisimpiä virheitä ja oikeaa vartalon asentoa. Näitä havainnollistettiin vanhalla kunnon liitutaululla ;)

Lyhyen teoriaosuuden jälkeen siirryttiin käytännön harjoitteisiin, jotka aloitettiin ranteita vahvistavilla ja ranteiden liikkuvuutta parantavilla liikkeillä. Näiden jälkeen siirryttiin olkapäiden liikkuvuusharjoituksiin. Olkapäiden liikkuvuus onkin yksi tärkeimmistä tekijöistä oikeaoppisen käsilläseisonnan onnistumiseksi. 

Viimeistään keskivartaloharjoitteissa alkoi tulla lämmin, kun syviä vatsalihaksia ja keskivartalon kontrollia harjoiteltiin täysin uusilla liikkeillä! Osa tehtiin yksin, osa pariharjoituksina. Käsilläseisonnassa keskivartalo tulisi pitää ns. "hollow body" -asennossa, jota harjoiteltiin lattialla vatsamakuulla. Hyvä ja raskas keskivartaloharjoite, vaikkei käsilläseisontaan tähtäisikään.

Ennen kuin päästiin harjoitttelemaan käsilläseisontaan ponnistamista, piti harjoitella oikeaoppista alastuloa. Siispä leuka rintaan ja kuperkeikkaa kuperkeikan perään. Edellisistä kuperkeikoista oli jo sen verran aikaa, että pönttöhän siinä meni sekaisin! Tärkeä harjoitus kuitenkin seuraavaa vaihetta ajatellen.

Sitten tuli se itselle haastavin juttu: käsilläseisontaan ponnistaminen. Tässä joku alkukantainen itsesuojeluvaisto potki pahasti vastaan, kun paniikkikohtauksen partaalla yritin ponnistella itseäni ylösalaisin. Pää sanoi, että olin menossa jo yli, vaikka todellisuudessa en ollut vielä lähelläkään pystysuoraa! Ohje kuului "pitää uskaltaa mennä yli" ja kun sitten lopulta uskalsin, tunsin kyllä ylittäneeni itseni.

Käsilläseisonta-asentoa harjoiteltiin sekä selkä seinää vasten, että vatsa seinää vasten, joista jälkimmäinen onkin se suositeltavin tapa aluksi, jotta asennon saa pidettyä oikeana. Pariharjoitteena tehtiin vielä vapaata käsilläseisontaa siten, että toinen esti käsillä kaatumisen ja itse piti kontrolloida asento oikeaksi. Tässä sain jo pienen väläyksen siitä, miltä vapaan käsilläseisonna pitäisi tuntua. Antoisa päivä ja näillä opeilla on hyvä jatkaa harjoituksia!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti