hyvinvointi

hyvinvointi

perjantai 22. huhtikuuta 2016

Lapsille lupa liikkua!

Yleisten liikuntasuositusten mukaan lasten tulisi liikkua reippaasti vähintään kaksi tuntia päivässä. Tällä ei tarkoiteta lajitreeniä kahdesti päivässä, vaan yleisimmin se koostuu pienistä pätkistä pitkin päivää. Ulkoilu on usein helpoin tapa saada tuo aika täyteen, kun päivään ei kuulu liikuntaharrastuksia tai Hoplopreissuja. Puistoon ja lähikauppaan voi liikkua pyörällä tai kävellen. Pulkkamäessä tulee hiki niin lapsille kuin aikuisillekin, kun kiivetään mäkeä ylös moneen otteeseen. Metsässä kävely on loistavaa tasapainoharjoittelua ja isoille kiville kiipeily on ainakin meidän kokemuksella lasten mielestä huippua! Puuhun kiipeäminen aiheuttaa helposti aikuisille sydämen tykytyksiä, mutta on lapsille hyvää liikuntaa.

Lapsilla on luontainen tarve liikkua ja vanhempien tulisikin antaa lapsille mahdollisuus monipuoliseen liikkumiseen ja fyysisten rajojensa testaamiseen. Innostusta ja liikkumisen iloa vähentää helposti vanhempien rajoitukset "ei saa juosta/hyppiä/kiivetä", "varo ettet kaadu/liukastu/kompastu/putoa" jne. Kun seuraavan kerran mielesi tekee kieltää lasta edellä mainituilla lauseilla, mieti vielä uudelleen. Onko vaara todellinen, vai painaisiko lapsen saama riemu ja hyöty vaakakupissa enemmän?


Lasten liikkumisesta ei tarvitse tehdä suorittamista tai välineurheilua, vaan sen olisi hyvä olla osana arkipäiväisiä toimia, jolloin siitä tulee huomaamatta osa normaalia elämää. Arkiliikunta kehittää parhaiten niin aikuisten kuin lastenkin peruskuntoa, jolloin liikuntaharrastusten aloittaminen on mielekkäämpää, kun kunto ei lopu heti lämmittelyissä. Kun arkiliikunta on kuulunut elämään jo alkumetreiltä, on se helpompi sisällyttää siihen myös aikuisena.

Moni luulee suositusten mukaisen kaksi tuntia tulevan täyteen kuin itsestään, mutta todellisuudessa se vaatii usein tiedostusta ja panostusta myös aikuiselta. Seuratkaapa mielenkiinnosta muutaman päivän ajan, minkä verran lapsenne liikkuvat. Jos kaksi tuntia ylittyy joka päivä ilman sen suurempaa miettimistä, hyvä niin. Jos tuo aika alittuu useampana päivänä peräkkäin, on ehkä syytä miettiä, miten voisi aktivoitua, jotta suositeltu määrä arkiliikuntaa toteutuisi.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti