hyvinvointi

hyvinvointi

lauantai 30. huhtikuuta 2016

Pintaraapaisu rasvoihin

Usein kun aletaan pudottamaan painoa, karsitaan ensimmäiseksi ruokavaliosta kaikki rasvat pois. Siinä ns. kustaan omiin muroihin. Elimistö tarvitsee rasvaa joka päivä toimiakseen optimaalisesti. On olemassa mm. rasvaliukoisia vitamiineja (A, D, E ja K), jotka eivät imeydy ilman rasvaa. Rasvaa tarvitaan hormonitoiminnan ylläpitämiseen ja erilaisiin aineenvaihdunnallisiin prosesseihin. Hyvä nyrkkisääntö on, että ruokavalioon kuuluisi noin 1 g rasvaa/ painokilo eli 6o-kiloisen naisen päivittäisessä ruokavaliossa tulisi olla noin 60 grammaa rasvaa. 

Rasvat jaetaan karkeasti tyydyttyneisiin, monityydyttymättömiin ja kertatyydyttymättömiin. Vastoin yleistä käsitystä kaikki tyydyttynyt rasva ei ole automaattisesti "huonoa" rasvaa. Joidenkin lähteiden mukaan mm. voi olisi ns. "terveysneutraalia" rasvaa, eikä välttämättä kaiken pahan alku ja juuri, kuten välillä annetaan ymmärtää. Aiheena rasva jakaa mielipiteitä, emmekä tässä lähde sen suuremmin ottamaan kantaa virallisiin ravitsemussuosituksiin, vaan tuomme enemmänkin esille omaa rasvankäyttöämme. Itse suosimme paitsi oliiviöljyä, kookosöljyä, lohta, avokadoa, pähkinöitä ja siemeniä, mutta myös jonkin verran voita, kermaa ja täysrasvaisia jugurtteja. Mitä vähemmän käsitelty, sen parempi! Margariineista meillä on mielipide. Summataan se vaikka niin, että emme käytä ;)

Transrasvojen suhteen eri tahojen kanta on sentään yksimielinen, mitä vähemmän, sen parempi! Mieluiten ei ollenkaan, sillä mitään hyödyllistä elimistö ei transrasvoista saa käyttöönsä. Kaupasta transrasvat vievät hyllytilaa enemmän kuin arvaisi. Transrasvoja sisältäviä tuotteita ovat mm. einekset (näitä on paljon!!), valmispullat, keksit jäätelöt, sipsit, popcornit, leivonnaiset. Jos ainesosaluettelossa lukee "kovetettu kasvirasva", se on käytännössä aina transrasvaa. 

Alla muutama levitevaihtoehto, jotka olemme hyväksi todenneet. Rasvaa toisista löytyy enemmän, toisista vähemmän. Kaksi ensimmäistä toimii hyvin myös esim. uuniperunan täytteenä. Jopa pahviset riisikakut saavat uuden ulottuvuuden näillä päällisillä!




tonnikalalevite

Tonnikalalevite:

1 prk tonnikalaa
1 dl turkkilaista jugurttia/ranskankermaa/tuorejuustoa
2 rkl majoneesia
1 rkl sitruunamehua
merisuolaa
pippuria
yrttejä (tuoreita tai kuivattuja) maun mukaan












raejuusto-avokadolevite

   Raejuusto-avokadolevite

   1 kypsä avokado
   1 dl raejuustoa
   1 rkl sitruunamehua
   merisuolaa











munavoi

   Munavoi:

   3 keitettyä kananmunaa
   30 g voita
 
 
















ruohosipulilevite

 Ruohosipulilevite:

 100 g pehmeää voita
 1 dl kylmäpuristettua oliiviöljyä
 pieni loraus vettä
 ruohosipulia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti